GARANTI
Hvad dækker garantien?
Garantien dækker det arbejde som er beskrevet af kunden på platformen. Arbejdet skal være identificerbart I forhold til de beskrivelser som kunden har lagt op på platformen.
Kunden accepterer, at Firmaet og Platformen må inspicere og fotografere fejlene og manglerne, med henblik på at dokumentere arbejdets udførsel. (skal det stå I generelle betingelser udenom GARANTIEN?)
Hvor meget dækker garantien?
Garantien dækker op til 40.000 kr pr forhold mellem Kunde og Firma. Uanset hvor mange opgaver et Firma har lavet for en given kunde, kan garantien kunde gælde én gang for forholdet mellem denne Kunde og dette Firma.
Garantien dækker maksimalt det beløb, som Kunden har afregnet til firmaet via Platformens betalingssystem.
Hvem er dækket?
Privatpersoner eller juridiske enheder samt boligforeninger som har benyttet platformen er dækket. Kundens anførte navn på Platformen skal stemme overens med det navn som kravet tilhører.
Nærværende garanti er sekundær I forhold til andre garantiordninger som firmaet måtte stille.
Hvornår dækker garantien IKKE?
Garantien dækker ikke hvis:
Hvis virksomheden er registreret uden CVR-nummer i vores system.
Firma og kunde har afregnet dele af opgaven uden om platformens betalingssystem.
Fejlene/manglerne er åbenlyse, og burde være opdaget før kunden frigav pengene til firmaet.
Kunden har frigivet en betaling til firmaet, før arbejdet forbundet med denne betaling er udført.
Kunden selv har forsøgt at færdiggøre opgaven eller rette fejlene.
Kunden ikke ejer ejendommen, eller bor på ejendommen som opgaven blev udført på.
Der er tale om følgeskader, herunder skader på øvrige bygningsdele og/eller løsøre.
Der ikke er udført reelt arbejde eller arbejdet der klages over ikke kan identificeres i opgavebeskrivelsen eller betalingsbeskrivelsen på platformen.
Klagen omhandler fejl på materialer som ikke kan henføres til firmaets udførsel af opgaven
Der er tale om indirekte tab, herunder, men ikke begrænset til, bod, tab af lejeindtægter, opmagasinering mm
Hvordan gør man brug af garantien?
For at gøre brug af garantien, er det et krav at du førhen har:
Klaget skriftligt til firmaet. Du skal sende klagen til firmaet, og klagen skal indeholde en beskrivelse af fejlene, samt et krav om vederlagsfrit udbedrelse.
Givet firmaet mulighed for selv at udbedre fejlene og manglerne
Hvis firmaet ikke har udbedret fejlene og manglerne, skal du indklage dem til et klagenævn. Du kan også gå udenom klagenævnet, og indklage firmaet direkte til en domstol, men et klagenævn er ofte en hurtigere og billigere løsning. De mest almindelige klagenævn er:
Håndværkets Ankenævn - Til håndværkeropgaver
Byggeriets Ankenævn - Til håndværkeropgaver
Når du har opnået kendelse fra et klagenævn, skal du endnu engang gøre kravet gældende overfor firmaet.
Hvis firmaet ignorerer afgørelsen og ikke reagerer, skal du kontakte fogedretten med henblik på på tvangsindrivelse. Her skal du anmode fogedretten om en kopi af den domsrykker de sender til Firmaet.
Hvis firmaet ignorerer afgørelsen og ikke reagerer, skal du kontakte fogedretten med henblik på på tvangsindrivelse. Her skal du anmode fogedretten om en kopi af den domsrykker de sender til Firmaet.
Hvis firmaet meddeler, at de er uenige I klagenævnets afgørelse, skal du indklage sagen til en domstol. Når domstolen har afsagt dom, kan du ligeledes anmode fogedretten om tvangsinddrivelse og en kopi af domsrykkeren.
Herefter kan du sende sagen til os. Send dit bank-kontonummer samt en kopi af dom og domsrykker til info@hentpriser.dk. Hvis firmaet fortsat ikke betaler eller udbedrer, vil vi udbetale pengene til dig og overtage en del af kravet, svarende til det udbetalte beløb.
Sådan bruger du garantien når firmaet er gået konkurs
Det første du skal gøre er, at rette krav mod konkursboet. Når du retter krav mod konkursboet, skal du have en anden håndværker til at besigtige opgaven, så du kan få en pris på at få fejlen udbedret. Denne pris fra en uvildig håndværker udgør dit krav mod konkursboet.
Hvis konkursboet meddeler dig, at der ikke er penge til at dække dit krav, skal du sende følgende til platformen via support-modulet på hjemmesiden:
En kopi af dit krav mod konkursboet
En kopi af kurators svar, inklusive kurators fordringsprøvelse af kravet
Billededokumentation af skaderne og manglerne
Herefter vil vi enten sende en håndværker som kan udbedre fejlene, eller udbetale beløbet til dig.